Pielisen Karjalaa aletaan markkinoida jatkossa ”Myyttisenä Suomena”
Kolin matkailualue Lieksan Kolilla ja Juuassa kokee brändiuudistuksen ja näkyy jatkossa brändin Myyttinen Suomi alla.
Alueen rikas historia – miljardien vuosien vanhasta kallioperästä karjalaisuuteen, Kalevalaan ja suomalaisuuden symboliksi – synnytti alustan brändille, jossa suomalaisuuden juuret, tarustot ja luonto yhdistyvät matkailutuotteisiin, sanoo uudistamistyötä johtanut Tuomas Kinnunen Vaganzasta.
Jo vuonna 1923 tehdyn tutkimuksen mukaan Koli oli maamme vierailluin matkailukohde. Kolin matkailualue kuitenkin tarjoaa suomalaisuutta muutenkin kuin maiseman kautta, Myyttinen Suomi muistuttaa. Esimerkkejä seudun kohteista ovat Ruunaan retkeilyalue, taiteilija Eva Ryynäsen kotiateljee Paateri Vuonislahdessa sekä Juuan puolella sijaitsevat Pielisen länsirannan kylät ja luontokohteet.
– Puu-Juuka vanhoine puutaloineen on esimerkkikohde, josta harva matkailija vielä tietää. Samoin Suomen korkein saari Paalasmaa Pielisen saaristomaisemassa on paikka, johon moni palaa vuodesta toiseen, sanoo Juuan kunnan elinvoimapäällikkö Antti Asikainen.