Kansanedustaja Timo Suhonen.
Työntekijät alistetaan mielivallalle
Hallitus jatkaa työtä, jota se on harjoittanut koko vallassaan olevan ajan. Hallituksen kolme keskeisintä ”työllisyyttä lisäävää” toimea voi todeta seuraavasti:
1. Työttömyysturvasta leikkaaminen.
2. Työsuhdeturvan heikentäminen.
3. Työntekijän koulutusmahdollisuuksien vähentäminen.
Siinä sitä onkin hallituksen toimia, joiden vaikutus on jo havaittavissa. Suomi on Euroopan kärkimaita työttömyydessä. On siis selvää, että hallituksen työllisyyspolitiikka on täydellistä työttömyyspolitiikkaa.
Työttömiä työnhakijoita on viimeisimmän tiedon mukaan yli 300 000. Laskennalliset uudet työllistyneet henkilöt hallitus on arvioinut tulevan, kun työttömiltä leikataan. Varsinaiset työreformien eli heikennysten osalta hallitus eikä esimerkiksi valtiovarainministeriö ole voinut laskea tarkkoja työllisyyslukuja. Ministeri Purra on todennut useasti, että arkijärjellä voi arvioida noilla toimilla olevan työllistäviä vaikutuksia.
Tähän ministeri Purran ”arkijärki”-listaan voidaan lisätä seuraava heikennys, johon työministeri Marttinen ei voinut arvioida lainkaan työllisyysvaikutuksia. Henkilökohtaisen irtisanomisen helpottaminen. Hallitus antoi tästä eduskunnalle esityksen viime viikolla. Työntekijän irtisanomista helpotetaan poistamalla irtisanomisen perusteista ”painava syy.” Hallitus perustelee tätä irtisanomisen helpottamista sillä, että työntekijä on lähtökohtaisesti työnantajalle iso riski. Työnantaja ei voi tietää, minkälaisen työntekijän, eli riskin se palkkaa yritykseensä. Kuuden kuukauden koeaika ei kuulemma riitä sen selvittämiseen mikä työntekijä on miehiään tai naisiaan.
Suomessa työntekijästä pääsee eroon nykyistäkin lakia noudattamalla.
Hallituksen mielestä tämäkin toimi siis parantaa työllisyyttä, kun sille työntekijälle voi antaa kenkää helpommin.
Fakta on, että Suomessa työntekijästä pääsee jo nyt eroon suhteellisen helposti, ihan nykyistäkin lakia noudattamalla. Hallituksen YT-lain heikennys ja neuvotteluaikojen puolittaminen jo itsessään vauhdittaa työnantajan mahdollisuutta jo ennestään päästä työntekijöistä, niistä riskeistä siis eroon.
Toinen fakta on se, että henkilökohtaisen irtisanomisen helpottaminen alistaa työntekijöitä pahimmillaan työnantajan mielivallan alle. Tätä mielivaltaa päästään koeponnistamaan vasta sitten, kun oikeusaste on löytänyt uuden rajan sille, miten helposti siitä työntekijästä pääsee eroon.
Tähän loppuun laitan otteen puheenvuorosta, eduskunnan täysistunnosta 2018 Sipilän hallituksen esityksestä helpottaa irtisanomista. 17.12.2018 Toinen eduskuntakäsittely. Puheenvuoron osa kuuluu seuraavasti:
”Me perussuomalaiset epäilemme myös irtisanomissuojan heikentämisen työllisyysvaikutuksia. Hallituksen esityksessäkin todetaan, ettei voimassa olevan tutkimustiedon perusteella voida luotettavasti arvioida irtisanomissuojan heikentämisen työllisyysvaikutuksia. Siksi nähdään, että hallituksen tulee ryhtyä välittömästi toimenpiteisiin, joilla parannetaan pienien yrityksien työllistämismahdollisuuksia ilman irtisanomissuojan heikennyksiä.” Lainaus päättyy.
Kysynkin että mihin kummaan se perussuomalaisten työntekijöiden puolustaminen, on täysin kadonnut tällä kaudella?
Timo Suhonen
kansanedustaja (sd)
