Välkky-nimellä liikennöinyt Ohmion-vaunut ei vakuuttanut Kuopion kaupunkia. Kokeilu vuonna 2024 oli EU-rahoitteinen. Kuva: Reijo Holopainen
Vanha automaatiokalusto vaihtoon – Suomessa koeajoon tason useita L4-tason robottibusseja
Robottiajoneuvo pystyy saumattomasti käsittelemään monimutkaisia ja tiheästi liikennöityjä solmukohtia.
Reijo Holopainen
Suomalaisen kaupunkiliikenteen tekoälypohjaisessa automatisoinnissa puhaltavat uudet tuulet. Kiinalainen autonomisten pikkubussien startup WeRide tulee Suomeen hienoisen sensaation kera. Myös turkkilaista robottibussia on kokeiltu Suomen teille.
Liikenteessä muun muassa Lahdessa ja Tampereella nähdyn ranskalaisen EasyMile-robobussin tie on kuljettu loppuun. Teknologiakokeilun kerrotaan toimineen Kuopiossa, Lahdessa ja Tampereella, mutta liikennöitsijä Remoted Oy veti robottibussit pois korvatakseen kaluston automaatiotasoltaan korkeammalla Kiinalaisella WeRide-kalustolla, joka koeajo alkaa Jyväskylässä tämän vuoden syksyllä. Kyse on automaatioautoilun teknologiasukupolven vaihdoksesta.
Vuoden 2024 EU-tuettu kokeilu uusiseelantilaisella Ohmion-vaunulla ei erityisesti tukenut Kuopion joukkoliikennejärjestelmää. Reitillään robottibussi ei korvannut yhtään nykyistä bussilinjaa, linjaa joukkoliikenneinsinööri Antti Tirkkonen Kuopion kaupungilta.
– Käyttö oli vähäistä, Tirkkonen sanoo.
Kaupunkiliikenteessä neljännen asteen (L4) täysautonominen robottibussi on suomalaistoimijoiden haave, joka nyt näyttää toteutuneen. Suomessa robottiliikennöintiä harjoittavan Remoted Oy:n uusi kiinalainen yhteistyökumppani on WeRide.
Odotettuja edistysaskelia
Kiina on ottanut Amerikan kiinni autonimisten robottiajoneuvojen valmistuksessa. WeRiden ja Renault Groupin ensimmäinen testi Espanjassa tason L4 autonomiselle bussilla julkisessa liikenteessä lupaa menestystä.
– Tämä maaliskuinen Barcelonan kokeilu on käännekohta WeRiden kansainvälisessä laajentumisstrategiassa ja osoittaa teknologista johtajuuttamme Aasian markkinoiden ulkopuolella ja Euroopan sydämessä, sanoi Tony Han, kiinalaisen WeRiden perustaja ja toimitusjohtaja.
Barcelonan kokeilu Hanin mukaan on käännekohta WeRiden kansainvälisessä laajentumisstrategiassa ja osoittaa teknologista johtajuuttamme. Toimintakenttämme on nyt Aasian markkinoiden ulkopuolella ja Euroopan sydämessä, sanoi Tony Han.
– Tuomalla neljännen tason autonomisen Robobus-bussimme Barcelonan monimutkaiseen kaupunkiympäristöön todellisissa liikenneolosuhteissa osoitamme paitsi teknologiamme kypsyyttä myös sen sopeutumiskykyä erilaisiin globaaleihin ympäristöihin..
Remoted Oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen kutsuu kiinalaisen toimijan edistynyttä teknologiaa robottiautoilun uudeksi sukupolveksi. Nieminen vahvistaa, että robottibussimaailmassa kaikessa hiljaisuudessa asiat on ajettu uuteen asentoon.
Kiina lupaa maailmanvalloitusta
Robottiautovalmistajien keskinäinen kilpailu tiivistyy ja kärkipaikalla alkaa olla jopa tungosta. Lintuhytin ja Hervantajärven välillä Remoted Oy:n liikennöimä vanha EasyMile- robottibussikokeilu jatkui turkkilaisen robottiautomaation voimin.
Traficomin erityisasiantuntija Jukka Juhola kertoo Traficomin myöntäneen koeluvat turkkilaiselle Karsan-merkkiselle täysmittaiselle robottibussille. Tampereen Lintuhytin lisäksi Karsan liikennöi Lempäälässä.
Turkkilais-valmistajan oman ilmoituksen mukaan täysmittaisen bussivaunun täyttää niinikään automaatiotason L4 vaatimukset.
Kiinan Guangzhoussa toimiva WeRide kuitenkin vahvistaa, että se lisää kansainvälistä laajentumistaan ja tulee tänä vuonna Euroopan maihin, myös pohjoismaihin. Kiinalaisen huokeaksi mainostetun autonomisen robottibussin on määrä korvata laajalti tekniikaltaan tasolle L3 jäänyt ranskalaisen EasyMile-vaunu.
Mutta WeRide-koeluvat eivät vielä keväällä olleet edes käsittelyssä liikenne- ja viestintävirasto Traficomilla Suomessa.
Pilotti Jyväskylässä
Eurooppaan ensimmäiset kaupalliset autonomiset WeRide-minibussit ovat käytössä Zürichin lentokentällä. Autonomisesti liikkuvan autokaluston odotetaan nyt Swiss Transit Labin mukaan kasvavan kahdeksaan ajoneuvoon.
WeRide on käynnistänyt Euroopassa jo useita projekteja viimeisen 10 kuukauden aikana.
Suomessa pilotti alkaa vuoden lopulla Jyväskylän Kankaan kaupunginosassa, jossa Niemisen mukaan liikennöintiä jo valmistellaan automaatiojärjestelmän kyberturvallisuus edellä.
WeRide-yhtymä kertoo, että se on ottanut käyttöön kaupallisia toimintoja lähes 10 kaupungissa maailmanlaajuisesti, mukaan lukien Guangzhoussa, Pekingissä, Nanjingissa, Ordosissa, Suzhoussa, Abu Dhabissa ja Zürichissä.
Sveitsi on jo ajossa ja pieni Suomi seuraa perässä syyskuussa tänä vuonna.
Ruuhkissa testattu
Robottiajoneuvo pystyy saumattomasti käsittelemään monimutkaisia ja tiheästi liikennöityjä solmukohtia, joissa on mukana sekä jalankulkijoita että ajoneuvoja. Yhtiön mukaan missio on edistää autonomisen liikenteen maailmanlaajuista käyttöönottoa.
Ajoneuvoissa tulee olemaan taso 4 (L4) eli autonominen ajokyky -luokitus. Tämä taso taas tarkoittaa, että SAE International -standardointielimen nelosluokituksessa vaunut eivät normiolosuhteissa vaadi ihmisen väliintuloa.
Vain jokin aika sitten amerikkalainen Tesla valmisti markkinoiden ainutta L4-tsolla operoivaa itse itseään ajavaa autoa. Älykkään itseohjautuvuuden L-portaita on viisi. Jo L4-tason saavuttaminen Niemisen mukaan nähdään tärkeänä virstanpylväänä matkalla kohti L5:ttä eli 100-prosenttisen autonomista ajamista. Jo L4 mahdollistaa ajamisen ilman turvakuljettajaa.
– Saamme viimein turvakuljettajan ulos autosta, Nieminen korostaa robottiliikenteen taloudellisen kannattavuuden kulmakivenä pidettyä muutosta.
– Suomessa ei tätä nykyä liiku enää yksikään robottibussi ennen tätä uutta kiinalaiskalustoa, Nieminen lisää.
Kokeilut vuosina 2023–24 tehtiin EasyMile-pikkubusseilla, mutta Suomessa Traficom ei kuitenkaan vakuuttunut turvakuljettajan ulosottamisesta, että silloin kaikki asetetut turvallisuusehdot täyttyisivät.
Sosiaalinen vastuu
Kiinalainen WeRidella on kova vauhti. Yhtiö keräsi Nasdaq-markkinoilla viime lokakuussa 440,5 miljoonaa dollaria listautumisannissa. Kansainvälistä liiketoimintaansa WeRide suuntaa Kaakkois-Aasiaan, Lähi-itään, Japaniin ja Etelä-Koreaan sekä Eurooppaan. Sveitsi on jo ajossa ja pieni Suomi seuraa perässä syyskuussa tänä vuonna.
WeRiden Tony Han näki South China Morning Postissa, että robottibussiprojektit eivät ole vain markkinoilla pelaamista kumppaneiden kanssa.
– Meillä teknologiayrityksenä on sosiaalinen vastuu edistää paikallista kehitystä itseajopalvelulla, jolla on suuri arvo globaalille taloudelle.
Remoted Oy:n operatiivinen johtaja Arttu Kotilainen tutki Kuopiossa uusiseelantilaisen Ohmion-vaunun ohjaustaulua. Liikennöinnin taloutta rasittavasta turvakuljettajasta on tarkoitus luopua uusien täysautomaattisten turkkilais- ja kiinalaiskalustojen myötä. Kuva: Reijo Holopainen